3 november - Reisverslag uit Beijing, China van Kees en Jolanda en Lindy Folkertsma - WaarBenJij.nu 3 november - Reisverslag uit Beijing, China van Kees en Jolanda en Lindy Folkertsma - WaarBenJij.nu

3 november

Door: folkertsma

Blijf op de hoogte en volg Kees en Jolanda en Lindy

03 November 2010 | China, Beijing

Zo de nacht is weer voorbij en eigenlijk te snel voorbij. We hebben blijkbaar onze slaap wel nodig hier. Lindy had om middernacht haar dromen weer, gelukkig niet zo lang zo te zien. Nog even bijkomen en de kleren kunnen weer aan, naar beneden voor ontbijt. Dat is altijd een mooi begin van de dag. De een na de andere familie komt bij elkaar langs en heeft even een praatje hoe het de vorige dag en nacht is gegaan. Een deel-momentje. Zulke dingen ga je straks wel missen. We beginnen steeds vaker onopgemerkt te praten over hoe het volgende week allemaal zal gaan. Dan zijn we weer thuis. Heerlijk in ons eigen bedje, het bed hier is redelijk hard, zodat op de zij liggen redelijk gevoelig is.

Na het ontbijt gaan we op excursie met een groot aantal families naar de Hutong. Dit zijn de nauwe straatjes in het centrum van Beijing. Met een touringcar rijden we richting centrum en stoppen tussen de Drum- en Belltower. Wat we toen hebben gedaan is iets wat je altijd al had willen doen maar als je er mee bezig bent, dan wil je het eigenlijk niet meer omdat je het zielig vind op een of andere manier. Wat dat is?

In een riksja zitten, of te wel een fietstaxi. Een Chinees op een fiets en wij 3-en in het bakje. Lekker dekentje over de benen en dwars door de kleine straatjes waar je net elkaar kunt passeren, mits je op de fiets bent. Lindy vindt het prachtig om zo in een knus karretje te zitten. Als er een auto door heen past dan heb je een probleem, dan moet je even aan de kant blijven staan. De Hutong is eigenlijk een levenswijze die al zo’n 700 jaar op deze manier wordt beleefd. Aan de voorkant huizen en aan de achterkant in blokvorm de tuin. Nauwe straatjes waar nog primitief wordt gewerkt in allerlei beroepen, ook worden er producten verkocht. Aan de deuren van vroeger is te zien wie er woont en welk beroep er werd uitgeoefend. De tijd lijkt hier stil te hebben gestaan. Bij een familie zijn we in huis geweest. In onze ogen primitief maar de bewoners zijn trotse mensen. Hij vertelde trots over zijn familie en dat hij al een keer in Nederland was geweest. Trots liet hij een foto van hem op klompen zien. Op het pleintje tussen de toren waar we nog even een paar foto’s konden maken waren oude mannetjes met hun vogeltje aan het vliegen. Lindy vond dit zeer interessant en vooral dat de vogeltjes weer bij hun baasje weer terugkomt. Ook nog goed nieuws van het paperassen-front. Onze gids vertelde dat ze de documenten goed opgehaald had bij Chinese Buitenlandse Zaken en ingeleverd had bij onze ambassade. Met andere woorden, we kunnen zaterdag gewoon naar huis toe. Joepie!!!

Om een uur of 1 in de middag zijn we weer terug bij het hotel, dat is maar goed ook want us famke kan de oogjes eigenlijk niet meer openhouden en smacht naar haar bedje. Maar dat duurt welgeteld een kwartier tot we daadwerkelijk in de kamer zijn. Toen was de slaap ineens weg. Het duurde tot 14:15 tot ze eindelijk sliep. De middag hebben we rustig doorgebracht, Om een uur of 5 zijn we nog even naar een winkelcentrum gegaan en hebben we een chinese dvd van de lievelings-tekenfilm van Lindy (en ook van de meeste andere kinderen) gekocht. Een uurtje later is het al weer pikkedonker in de stad. Lindy stapt lekker door maar heeft wel wat nukjes zo nu en dan. Nog even wat boodschapjes gedaan en terug naar het hotel. Room-service besteld, gegeten en lekker in badje gezeten met dochterlief en toen gebeurde er een wonder. Lindy ging uit haar zelf naar bed toe. Het is pas kwart over negen.

Jolanda ligt ook al en ik ga zo ook. Morgen dienen we om 9:00 paraat te staan in de lobby voor onze excursie naar de Chinese Muur. Zijn zeer benieuwd. …….

• 03 November 2010 - 15:26

Cathrien:

Hoi! Leuk wer un nij ferhaal! Folle plesier moarn op jim excursie!

• 03 November 2010 - 15:44

Arjen Geja En Kids:

veel plezier morgen op de muur, maak maar veel foto's, ik ben er ook zeer benieuwd naar. Ook de terugreis komt in zicht, lekker nei hús ta. En dan genietsje fan it gesinsleven, de rest om jimme leven op te bouen mei syn treien en family. In noflike reis en genietsje fan alles. tút en oant it ferhaal fan moarn.

• 03 November 2010 - 15:47

Ilsa:

Snel op ut wurk nog even op jim site sjen, en der stiet alwer een nij verhaaltsje op! Volgje elke dei jim verhalen.. erg leuk om se te lezen wat jim allegear dugge..

No volle plezier moarn bij de Chinese muur.. en alvast een goede reis terug freed/sneon..

Groetjes Ilsa

• 03 November 2010 - 16:49

Niels.,mark En Lars:

yeehh nog 3 nachjes
    ja we zijn erweer:D
    leuke foto's ome kees en tante jolanda en Lindy.

tot gauw en ome kees heel veel foto's maken van de chineze muur.
    groetjes Mark en Lars en Niels is bij waterpolo

• 03 November 2010 - 16:56

Willem En Boukje:

wat weer een mooi verslag .gelukkig zijn de papieren in orde, morgen nog een mooi dag bij de muur, niet teveel stenen meenemen voor je pa, jolanda.je kunt nu aftellen, en de kleine doet het ook weer goed zo te lezen.wat een prachtige fotos.groetjes boukje en willem

• 03 November 2010 - 18:06

Dick En Jetty:

Wat weer een prachtig verhaal! Super foto van jullie 3en in de riksja, tja is weer eens wat anders. Wij destijds met paard en wagen (klein paardje + klein mannetje) in Bali op pad. Snappen goed hoe jullie je hebben gevoeld (bijna dan he...) in de riksja. Heel veel plezier op de muur morgen!! XX, Dick en Jetty

• 03 November 2010 - 18:38

Mem :

wat weer een prachtig verhaal en mooie fotos geweldig en jullie hebben er vast nog veel meer gemaakt dan krijgen we het druk als jullie thuis zijn want die willen we ook allemaal zien.morgen nog maar fijn genieten van jullie laatste uitstapje want het zit er bijna op ,ben er ook wel blij om kan ik jullie weer eens lekker knuffelen en lekker bijpraten ,wat fijn dat Lindy ook zo van alles geniet geef ze maar weer een lekkere knuffel van beppe en een dikke tut en ook voor jullie natuurlijk xxx

• 03 November 2010 - 20:59

Schoonzusje :

mooi dat de papieren op hun plek zijn. welterusten (had je al gesmst,duur smsje denk??haha)

• 03 November 2010 - 22:15

Sjoerd Joke Giovanni:

Wat leuk in een riksja ( fiets bakje ) rond door de straatjes van china , volgende x ga ik mee HaHa.
    Wat supper van de papieren .
    En een fijne dag morgen bij de chineese muur,(ps meschien kan dat mannetje wel mee met zijn riksje (fiets bakje ) als je moe wordt van het klimmen HaHa)fijne dagen , slaap lekker .
    liefs en dikke xjes van uit Fiesland
    slaap lekker

• 04 November 2010 - 09:30

Heit:

Hoi Jolanda kees en Lindy, daar ben ik weer,zelfde tijd zelfde golflengte.Als ik allees zo lees en zie, is het helemaal in orde met jullie, en kunnen wij ons thuis klaar gaan maken op jullie thuiskomst. Al hoewel voor het weer hoeven jullie niet thuis te komen want het regend en waaid hier erg hard dus echt herfst weer. Bij Silke zijn gisteren de hechtingen verwijderd, zag er goed uit dus nu nog enkele weken revalideren. Verder niks nieuws, o ja oude beppe vraagt wel steeds naar jullie, mooi he op zo n leeftijd. Nou geniet vandaag nog maar van deze dag, naar de muur, en tot morgen ik denk via de mail voor de laatste keer. Heit.Mem Silke.

• 04 November 2010 - 10:03

Cor En Hilly:

Wy winskje jimme in hiele noflike reis werom mei jimme prachtige famke.Se sjocht sa blier op de foto's,oant sjen.

• 04 November 2010 - 15:14

Folkertsma's:

wij wensen jullie een hele fijne en goeie reis terug en oant sneon hoe zeg je dat?? whaha.
    gr van de aldedyk