11 mei 2013 - Reisverslag uit Peking, China van Kees en Jolanda en Lindy Folkertsma - WaarBenJij.nu 11 mei 2013 - Reisverslag uit Peking, China van Kees en Jolanda en Lindy Folkertsma - WaarBenJij.nu

11 mei 2013

Blijf op de hoogte en volg Kees en Jolanda en Lindy

11 Mei 2013 | China, Peking

vandaag de dag van de terugvlucht. Slechte nacht om mee te beginnen, om 4 uur was het even mis met Lindy. Gelukkig niets ernstigs. Om 6 uur gaat de wekker en om 7:15 staan we met alle koffers klaar in de lobby. We nemen afscheid van Sally, onze gids die vandaag niet mee gaat met ons. Er is voor vervanging gezorgd. We rijden richting vliegveld en verbazen ons weer over de bouw van allemaal flats en een nieuw wegennet waarvoor de bergen plat worden gemaakt. En wat zien de meisjes er weer mooi uit.

Op het vliegveld loopt alles op rolletjes, zonder problemen gaan we door de douane. Na even wachten mogen we omstreeks 10 aan boord en 10:30 gaan we de lucht in met China Eastern. Heel spannend voor ons maar nog spannender voor Meilan zou je zeggen maar die blijft er rustig over. Het is wel een emotioneel moment. Bij het opstijgen zwaaien we naar de geboorteprovincie van Meilan. We zitten bij het raam, Meilan naast Jolanda en Lindy naast mij. Lindy is weer erg enthousiast bij het vliegen. Meilan niet...die heeft problemen met het binnenhouden van de maaltijd en kan dus klaarblijkelijk niet goed over reizen. Zowel het opstijg- als landingsgedeelte is turbulent wat natuurlijk ook niet meewerkt.

Om ongeveer 12:30 landen we veilig op het vliegveld van Beijing. En wat kun je blij zijn met een paar koffers. Altijd is het vanzelfsprekend geweest als die dingen er weer waren, wij weten inmiddels beter. Onze gids Grace staat ons alweer op te wachten en brengt ons naar ons vervoer, nadat ze als een goed Chinees weer even aan de meiden zit. De chauffeur zet ons na ongeveer een 40 minuten rijden af bij ons nieuwe verblijfplaats 'Comfort Suites'. Dezelfde loctatie als met Lindy, alleen andere kamer, 18e verdieping, kamer A181.
De indeling roept herinneringen op aan onze tijd hier met Lindy. Dit geldt ook voor de omgeving, de supermarkt, de Mac etc. We hebben elk moment het idee dat we de families Schoorstra en Van den Berg tegen komen, maar helaas, hier niet.

Meilan stapt al snel vertrouwd door haar nieuwe omgeving heen en speelt lekker met de meegebrachte playmobil en andere dingen. Ze presteert het om op de speelgoedauto te gaan zitten en zich zo te vervoeren. Lindy is zo lief en speelt mee met Meilan, maar heeft af en toe tijd voor zichzelf nodig, en dat snappen we wel.

Om ongeveer half zes komt de gids nog even langs om alvast de documenten te controleren en te verzamelen, zodat zij maandag met de documenten naar het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken kan. Gelukkig is alles ok.

Na het eten nog even een paar boodschapjes doen en dan slaat het noodlot toe, Meilan valt op de grond en in een flits probeer ik haar zo weer overeind te zetten...gevolg heel veel gehuil. Eerst denken we dat het van de vermoeienis en van de lange vliegdag etc. komt. Terug in de kamer gaat ze maar door en door en door en vertrouwen we het niet. Haar armpje doet pijn, veel pijn. We bellen voor de zekerheid toch even met de gids maar dan hebben wij al besloten om bij een arts langs te gaan. De gids heeft telefonisch het adres waar we naar toe moeten doorgegeven en met de taxi gaan we naar het SOS international ziekenhuis/eerste hulp. Wat duurt de rit toch lang en wat is er een boel verkeer. Meilan sukkelt een beetje in slaap zodat ze hopelijk de pijn niet meer zo voelt. En dan tref je ook nog een taxi-chauffeur die de weg niet weet, maar daar kom je pas later achter. Gelukkig vinden we het wel en we worden goed ontvangen, de dokter komt erbij en de formulieren dienen alvast ingevuld te worden. De dokter vraag, observeert en pakt haar even bij het handje en draait iets bij het ellebooggewricht en .... dan moet het goed zijn zegt hij. Het blijkt een weak ellbow of zoiets te zijn. Er zit een zwak plekje wat op slot draait bij het vallen of optrekken en hij heeft dit weer 'vrij' gemaakt. Ik weet niet of dit goed geschreven en verteld en gesnapt is, maar ik ben geen dokter. Maar deze dokter zijn we/ik ontzettend dankbaar. En Meilan is meteen opgehouden met huilen en moet nog even een paar oefeningen doen ter controle. Dokter gaf Jolanda nog compliment dat we meteen waren gekomen, zodat de last voor de toekomst nihil zou moeten zijn. Wat een dag...dan gebeurt je iets wat je absoluut niet wilt dat het gebeurt, maar het gebeurt toch.

Dan duurt het nog even voordat we weer een taxi krijgen, dan terug naar het hotel. Dit hakt er wel even in.

• 11 Mei 2013 - 19:12

Mem:

Nou dat is ook wat met de kleine meid ,en hoe is het met Lindy want dit hakt er bij haar ook in het zal wel een onrustige nacht worden knuffel haar maar even lekker en Meilan natuurlijk ook .dus jullie zijn nu in de grote stad voor de laatste papieren,en om nog wat leuks te doen.doe wel voorzichtig en kijk goed uit in al die drukte ik vind het maar niks zal blij zijn dat jullie weer thuis zijn .ik zag op de foto dat Meilan al in de koffer zit ,en wat mooi die twee op de bagage kar geweldig.kusjes heit en mem.

• 11 Mei 2013 - 19:45

Sverre:

Jeeeeeetje, wat een schrik! Je hoopt sowieso al zo weinig mogelijk (of eigenlijk nooit) naar een arts te hoeven met je kindje maar zeker niet als je elkaar net leert kennen, in China!
    Gelukkig lijkt het allemaal goed te koen er het patientje.
    Hopelijk vannacht een betere nacht!

• 11 Mei 2013 - 19:58

Ilsa:

Fijn dat het vliegen zo goed ging.... en dat de koffers er waren ;)
    Wat schrikken van Meilan, gelukkig dat het meeviel, nu maar hopen dat ze er niet teveel last meer van krijgt... En Lindy ik vind het echt heel knap van jou, dat je je al zo goed weet aan te passen aan de nieuwe situatie en dat je zo lief met Meilan kunt spelen.. Super!!
    Groetjes!

• 11 Mei 2013 - 20:30

Jurgen:

Oef schrikken maar het lijkt goed te zijn afgelopen. Dikke knuffels voor de dappere meiskes en dito ouders.

• 11 Mei 2013 - 20:39

Johan En Hanneke Grondstra:

Hallo Chinagangers,

Ik hoorde net van fokke dat jullie weer in China zijn.
    Wij wensen jullie een goede reis en veel plezier met de twee kinderen.

Johan en hanneke

• 11 Mei 2013 - 21:08

Sjoerd Joke Giovanni Kian *:

Hallo in het verre China !

Fijn dat jullie weer veilig zijn geland .
    En wat een dag weer voor jullie .
    Ben wel blij dat Meilan niets heeft gebroken .
    De schrik zit er dan ook goed in .
    Wat is Lindy ook een schat he' . maar je kan wel zien op de foto's en verhalen dat Lindy en Meilan
    fijn kunnen spelen .
    Lieve Jolanda & Kees nog heel veel succes dikke x
    jullie zien er stralend uit .

• 11 Mei 2013 - 23:09

Susanne, Koos, Qi Jia En Fu Yun:

Hallo Folkerts-maatjes,

Wat een schrik zeg! Een verdrietig meisje met veel pijn, dat jullie nog maar net "kent".
    Maar gelukkig is het zo te lezen allemaal goed afgelopen.
    En ja, Comfort Suites. Ik zie het weer helemaal voor me. En over tegenkomen gesproken. Zodra het mogelijk is willen we jullie heel graag weer tegenkomen! In Nederland dan he. En dan Meilan in het echt bewonderen. Wat leuk om te zien op de foto's dat de meiden het samen ook al leuk kunnen vinden met elkaar.
    Dikke knuffels voor jullie viertjes. Susanne

• 12 Mei 2013 - 13:09

Paul Bremer:

Hoi familie Folkertsma,

Wij zijn net weer terug van een weekje Disneyland en Parijs. We waren even uit de lucht, vandaar. Van harte gefeliciteerd met Meilan, we hebben het kaartje al binnen. Wat een belevenissen weer in dat verre, vreemde land. Jullie beleven avonturen waar wij 10 jaar over doen! Een ervaring voor het leven en fijn dat jullie met z'n allen zijn, dat maakt het allemaal weer makkelijker. Een hele fijne en goede tijd nog in Beijing.