27 oktober - Reisverslag uit Guiyang, China van Kees en Jolanda en Lindy Folkertsma - WaarBenJij.nu 27 oktober - Reisverslag uit Guiyang, China van Kees en Jolanda en Lindy Folkertsma - WaarBenJij.nu

27 oktober

Door: folkertsma

Blijf op de hoogte en volg Kees en Jolanda en Lindy

27 Oktober 2010 | China, Guiyang

Vandaag een vrije dag en uitgeslapen tot 8 uur. Wat een nacht, Lindy heeft bijna aan een stuk doorgeslapen. Super. Heerlijk ontbeten samen met onze reisgenoten, hun dochtertje Luna en Lindy zijn even heerlijk aan het spelen geweest. Vervolgens terug naar de kamer en hebben we het badje even uitgeprobeerd. Ze is in ieder geval niet bang voor water want ze gaat er meteen in staan, alleen zitten dat wil ze nog niet. Mem en een paar blokjes doen wonderen want binnen 5 minuten zit ze heerlijk met haar poepertje in het water. Voor de rest weinig activiteiten deze morgen, bakje koffie drinken en wat koekjes eten. Tussen de middag slaapt Lindy anderhalf uur.

’s Middags besluiten we in de buurt nog even wat rond te lopen, we moeten nog een paar dingen halen voor op onze kamer. Eerst zien we de poppetjes van Kuiper en daarna besluiten we nu om uit het hotel links te gaan. We komen op een soort van winkelstraat, de winkeltjes zijn allemaal drie meter breed en een paar meter lang en kledingwinkel zit naast groentezaak, zit naast smederij en gordijnroedewinkel. En als er dan een steegje tussen zit, dan maken we daar een eettentje van met een paar gokkasten erbij. Apart.

We worden gedwongen om te kiezen en we besluiten om links aan te houden, het straatje wordt steeds smaller en het geclaxon luider. Heb je wel eens een motor gezien met 4 gasflessen hangend aan zijn bagagerekje, het is mogelijk. Er zit iemand de flexen voor zijn winkel en ernaast wordt vlees verkocht. De straten worden slechter en de buurt armoediger, we zijn hier beslist niet in een welvarend deel van de stad. Veel gebouwen staan leeg of lijken leeg, want overal is nog wel leven. De steegjes tussen de huizen zijn onverhard, de flatjes en huizen zijn grauw en de smog of uitlaatgassen zijn zeer aanwezig. Het doet je veel om dit alles zo te zien, zeer bijzonder maar ook zeer aangrijpend en voor wat dat betreft, nee inderdaad zo gek hebben wij het nog niet in ons land, maar dit terzijde.

Wij kijken onze ogen uit. De Chinezen doen dat ook maar andersom. We zijn hier een complete bezienswaardigheid, ze snappen niets van een buggy en nog minder van onze combinatie. Als je wilt voelen hoe het is om bekeken te worden dan ben je hier aan het goede adres. We slagen erin om onze inkopen te doen in de lokale supermarkt.

We hebben het idee dat we afdwalen maar het wordt nog bijzonderder. Weer een ander straatje met bedrijvigheid en kleine detailhandel. De haan zit aan een een touwtje vast, daarnaast ligt de groente klaar en er tegenover is zijn geslachte familielid te bewonderen.
Je komt een straatventer tegen met een complete kar bananen, maar ook winkels met lingerie, zuivelprodukten, borduurgaren en ook werkplaatsen in de open lucht waar ze terplekke een scooter aan het repareren zijn. De school zit ook hier achter slot en grendel, trieste aanblik in zo’n wijk.

Ondanks dat het een lange looptocht is, houdt us famke haar uitstekend, ze begint wat meer te praten het is alleen zo jammer dat je het niet begrijpt, ook al doen we nog zo ons best. Ze begint spontaan liedjes te neuriën en te zingen. Ook is ze halverwege al uit de buggy gegaan omdat ze nu even veel liever bij mem of bij heit in de armen zit. We zijn zo trots op haar. Nadat we de weg hebben gevraagd in het chinees (dat staat op een kaartje van het hotel) komen we weer terug vanwaar we zijn gekomen. Weer een avontuur rijker.

Nadat we hebben gegeten in het hotel komen we terug op de kamer en hier hebben we even een terugval of juist vooruitgang, dat is altijd de vraag. De dag is lang geweest, de indrukken overweldigend en we kennen elkaar nog maar zo kort. Lindy valt op het grote bed in slaap, later leggen we haar in haar eigen bedje.

Tolk/gids Michael belde nog om te zeggen dat de Notary goed was gegaan. Weer een stap verder. Hij kwam niet meer langs maar wou even melden dat hij ons morgen om10:00 komt ophalen bij het hotel. We gaan een dagje op excursie…..oant moarn.

oh ja. Jongens en Cathrien, succes in Hamburg.

• 27 Oktober 2010 - 16:11

PJB Te W:

Yes Thea, wederom gelukt!

• 27 Oktober 2010 - 16:18

Paul:

Prachtige reisverslagen, Kees en Jolanda! Deze reisblog voorziet wel in een behoefte gezien het aantal reacties.
    Ik kan me jullie verwondering voorstellen over hoe het toegaat in China. Dat had ik destijds ook (als blanke) in Afrika. Sommige dingen (vooral verkeer) moet je met eigen ogen gezien hebben, anders geloof je het niet. Het is in ieder geval heel anders dan in ons over- georganiseerde Europa ;-)
    Veel plezier nog daar en ik kijk alweer uit naar het volgende reisverslag.

• 27 Oktober 2010 - 16:50

Arjen, Geja En Kids:

Hallo Jolanda, Kees en Lindy
    Wat een leuke foto's Lindy in het vliegtuig en de stoere foto met bril.ik vind het leuk dat jullie een dochter hebben, kom maar snel naar huis!dan kan ik mooi met haar spelen. tut lisanne.

• 27 Oktober 2010 - 16:58

Arjen Geja En Kids:

wat een mooie foto van Lindy in het vliegtuig. ze had vast een mooi uitzicht

groetjes van thomas

• 27 Oktober 2010 - 17:24

Annette:

Lieve Kees en Jolanda,
    Samen met Paul genieten we elke dag van de nieuwe foto's en jullie verslagen, wat geweldig dat het medium internet er is!! En wat is Lindy een schatje!! Ik verheug me erop haar in het echt te ontmoeten!
    En Jolanda, pas maatje 86 ? (anders moet ik nog wat inkopen gaan doen voor je..)
    x Annette

• 27 Oktober 2010 - 17:29

Dick En Jetty:

Wat weer een bijzonder reisverslag! Zo houden jullie ons mooi op de hoogte van alles, super!
    Worden steeds nieuwsgieriger naar dit bijzondere meisje. En jullie zelf blijven maar stralen! En inderdaad... heel bijzonder het leven in China...

Groetjes, Jetty en Dick

• 27 Oktober 2010 - 17:39

Willem En Boukje:

wat een mooi verslag.dat Lindy het zo goed doet is toch geweldig.jullie genieten er maar veel van, Morgen weer een excursie,geweldig om de verslagen te lezen en hoe lindy reageert.het is alweer woensdag, de tid hat gjin skoft. ik hoop dat dit goed fries is? ik weet het niet.

• 27 Oktober 2010 - 17:47

Sjoerd Joke Giovanni:

Hallo Lieverd's
    Wat weer een prachtig reisverslag .
    Wat heerlijk dat het zo goed gaat met Lindy , en dat ze zo heerlijk kan slapen .
    En bij jullie wil zijn ,zo mooi om te zien .
    En dan die man , hangt in de stroom kabel, niet te filmen .
    mooi hoor die foto's wat een mooi land maar ook weer heel anders dan bij ons .
    Dikke xjes van ons

• 27 Oktober 2010 - 19:04

Simone:

Wil niet in herhaling vallen maar.... wat een mooi verslag!
    Kijk alweer uit naar morgen.
    Fijn dat Lindy zo goed op jullie reageert.

• 27 Oktober 2010 - 19:12

Wieger:

Hoi Kees & Jolanda,

Zo te zien vermaken jullie je prima met jullie dochter Lindy.
    Het zijn hele mooir\e verhalen. Wij zullen morgen ons uiterste best doen om weer een mooie stand te plaatsen in Hamburg. Succes nog in China en tot ziens.

• 27 Oktober 2010 - 19:54

Mem:

hoi alle drie wat leuke fotosvooral met die bril op volgens mij kan ze wel fotomodel worden ze gaat er zo mooi voor zitten geweldig we zijn vandaag naar slagharen geweest volgend jaar neem ik Lindy ook mee daar verheug ik me nu al op want beppe durft nu al in meer atracties .leuk die haan aan een toutje veel plezier en geniet kusjes

• 27 Oktober 2010 - 20:01

Andrea Jurgen Elissa:

Lieve schatten,

Kappen nou met al dat moois! Hele dagen wachten wij tot het volgende verhaal, de volgende foto's en dat prachtige snoetje van Lindy. Wat een heerlijk boefje is het. En wat heerlijk dat jullie nou ook eens voelen wat ik 10 jaar geleden in China voelde. Mooi maar gek!

3 Dikke kussen vanuit Ugchelen, slaap maar lekker...

• 27 Oktober 2010 - 20:56

Hester:

Hallo Kees en Jolanda,
    gefeliciteerd met jullie dochter Lindy.Wat een schatje zeg en ik lees met bewondering jullie prachtige verhalen.Nog heel veel plezier en lekker genieten en veel ontdekken in dat mooie land China!lieve groet Hester en Jerry

• 27 Oktober 2010 - 21:25

Jolanda Eiling:

Hallo Kees en Jolanda,
    Toen ik vanavond even bij Kees en Simone langskwam, wezen ze mij op jullie reisverslag. Wij willen jullie van harte feliciteren met jullie lyts famke Lindy. Wat een bijzonder verslag, mooie foto's en wat een prachtige dochter voor jullie. Geniet ervan!!!
    Groeten van Jolanda (zusje van Simone)

• 27 Oktober 2010 - 22:37

Jelle En Afke Bouwsm:

Dag kees en Jolanda van uit Workum volgen wij jullie verslagen. Jolanda wij zijn de Heit en Mem van Arjen, nu weet je het misschien wel?
    Geweldig dit alles te lezen, de verslagen we leven met jullie mee.
    Wat fijn een dochter voor jullie, en wat een skattig famke. Wij wensen jullie alle drie heel veel geluk toe!!!

• 27 Oktober 2010 - 22:39

Hains En Gerda:

He hallo.Wat een leuke verhalen,jullie kunnen wel een nieuwe carriere beginnen in de journalistiek;-)Heerlijk om te lezen dat alles goed gaat,en dat jullie ook wat tijd hebben om de omgeving te zien waar Lindy is geboren.Nog veel plezier daar en tot snel yn it heitelan.

• 28 Oktober 2010 - 00:44

Dyn Broerke:

ja, we he it jir nog net sa min, jammer dat we dat zelf net sjogge ot we jir binne.Dikke tut, en geniet nog mar van de dagen dat jim der binne. ik hoop dat jim snel wer thus komme.kees syn club het verlen van ajax mei 3-1... tot snel

• 28 Oktober 2010 - 11:08

Karin:

Hoi Kees & Jolanda,
    Van harte gefeliciteerd met jullie dochter. Wat een mooie naam, Lindy. En wat een verhalen toch. Erg indrukwekkend allemaal!! Ik wens jullie een hele fijne tijd nog in China en natuurlijk ook met jullie Lindy.

Groetjes Karin

• 28 Oktober 2010 - 14:16

Wimmy:

Wat indrukwekkend allemaal, prachtige verhalen en een prachtige meid. Fantastisch hoor. Heel veel geluk met z'n drietjes.