28 oktober - Reisverslag uit Guiyang, China van Kees en Jolanda en Lindy Folkertsma - WaarBenJij.nu 28 oktober - Reisverslag uit Guiyang, China van Kees en Jolanda en Lindy Folkertsma - WaarBenJij.nu

28 oktober

Door: folkertsma

Blijf op de hoogte en volg Kees en Jolanda en Lindy

29 Oktober 2010 | China, Guiyang

Om 8 uur ging de wekker en us famke had de ogen al open. Nog even liggen bij heit en dan kleertjes aan en ontbijten. Bij het ontbijt kregen we van onze gids en tolk, Michael, de opgemaakte formulieren van de Notary. Weer een punt op het lijstje doorgestreept.

Zoals gezegd werden we om 10:00 opgehaald door Michael en onze vaste chauffeur voor een excursie. We gaan naar Qianling Park. Dit park ligt in het noordwesten van de stad GuiYang. Al hoewel de afstand maar zo’n 6 kilometer is, bedraagt de reistijd ongeveer een half uur. Dit heeft te maken met de toestand van de weg er heen, zoals Juna, het dochtertje van onze reisgenoten uit Eindhoven, de hele tijd zegt: ‘hobbel de bobbel’. Nou dit klopt inderdaad, als we 20 km/uur redden berg op dan is het veel. Normaliter is het verboden voor auto’s in het park, maar een paar Yuan betalen en de poort gaat open. De eerste stop in het park is bij een groot stuwmeer, waarin een paar enthousiaste Chinezen bij een gevoelstemperatuur van 15 graden aan het zwemmen zijn. Ook de Beter Bewegen groep 65-plussers doen hun ochtend gymnastiek buiten in de buitenlucht. Heel apart oefeningen met allemaal een zwaard in hun hand. Even verderop zijn de senioren aan het zingen en muziek spelen en weer verderop zijn ze aan het badmintonnen. Wat een bedrijvigheid in het park. We gaan weer in de bus voor de tocht naar boven in het park. De laatste kilometer voor de top van de berg, Mount Qianling, mogen we zelf lopen. Het is net de Chinese Apenheul hier, zelfde regels en waarschuwingen. Lindy vindt de aapjes ook interessant Het is natuurlijk wel even opletten of ze haar knuffel goed vast houdt. De buggy hebben we wel meegenomen, maar we besluiten om deze maar in ons busje te laten.

Dan komen we bij het tempelcomplex, waarvan de Hong Fu-tempel de bekendste is. Allereerst komen we bij een plein met negen draken, vervolgens ga je steeds verder het complex in. Je komt stalletjes tegen, waar ik dacht dat er vuurwerk verkocht werd maar dit bleken hele grote wierookstokken te zijn. Alles mag gefotografeerd worden behalve binnen bij de grote boeddha. Reden is niet dat het verboden is maar men is bang dat de foto die ervan gemaakt wordt ongeluk zal brengen en dit wil men voorkomen. Feit is wel dat het indrukwekkend is, grote beelden van diverse spirituelen, overal bomen met rode lintjes voor een welvarend leven en veel liefde. En natuurlijk de typische Chinese bouwstijl van de tempeltjes. Lindy vindt het leuk maar is meer bezig met rennen en verstoppertje spelen.

Onze lunch was heel speciaal en ook niet voor iedereen toegankelijk. De tafel werd gedekt met een stukje plastic, wat later een beetje wegsmolt van de warmhoudstoof. De thee werd gebracht in kleine kommetjes en de rijst met vegetarische lekkernijen werd erbij gezet. Even dachten we waar zijn we aan begonnen, maar het was zo lekker dat het grootste gedeelte werd opgegeten. Op weg naar de bus hebben we nog een monnik gezien, maar hij wou niet op de foto. Vervolgens zijn we naar het hotel gereden waar we omstreeks half 2 weer aankwamen.
Lindy heeft het hotel net niet meer wakker gehaald en we dragen haar slapend naar boven. Helaas wordt ze net te vroeg wakker, zodat het nog een half uurtje duurt voordat ze echt weer in slaap valt. Ze houdt het bijna 2 uurtjes vol. Wat goed weer. Voor de rest niet meer de deur uitgeweest en ’s avonds het buffet maar weer opgezocht. Met Lindy gaat het daar ook beter, liep ze eerst nog met haar armpjes naar voren gestrekt om opgetild te worden door alle serveersters, ze doet het nu even niet meer. Daar zijn we heel blij om.

Na het eten is Lindy met mem in het grote bad geweest, ook al zo wonderbaarlijk. Eerst vond ze het wel eng maar met wat geduld enerzijds en wat hulp anderzijds duurde het 5 minuten voordat ze er in ging zitten en begon met spelen. Ze vindt water heerlijk. Vandaag een betere ‘hecht’dag dan gisteren. Je leert elkaar ook steeds beter kennen.

Morgen worden we om 9:30 weer in de lobby verwacht voor nog een excursie…we weten nog niet waarheen. We zullen zien en beleven.

• 28 Oktober 2010 - 17:06

Arjen Geja En Kids:

leuk, ik vraag mem elke keer of er al weer een verhaal en foto's van jullie zijn. Ik vind het leuk om jullie te volgen. groeten Thomas

• 28 Oktober 2010 - 17:07

Willemenboukje:

Wat weer een mooi reisverslag, Jullie beleven heel wat.En dat Lindy het zo goed doet, geweldig, de fotos zijn ook prachtig. groetjes willem en boukje.

• 28 Oktober 2010 - 17:43

Bauke En Thea:

wat prachtige foto's
    het is toch mooi om dit mee te maken en voor Lindy straks een herinering.
    wat een blije meid zeg! als je het ziet en hoort in jullie berichjes.
    het komt allemaal goed.
    als jullie straks iets nodig hebben, kan ik het altijd voor jullie halen. dan laten jullie het maar weten.
    Mark en Lars vinden het leuk om de foto's te zien en vinden het geweldig allemaal.en niet alles te lezen :D komt van zelf wel.gister wilde Mark al een kado kopen, dus die zal er ook wel komen. Niels is na de bioscoop met nog 5 anderen. maar had wendy vanmiddag alles laten zien, dus trotse neef.
    heel veel liefs van de Aldedyk

ps.heit en mem komen om de dag langs om ff jullie foto's en verhalen te lezen.

• 28 Oktober 2010 - 17:48

Lars:

lieve ome Kees en tante Jolanda,

ik weet eigelijk niets,maar wilde jullie mailen.

ik wil zeggen.....dat ik Lindy lief en leuk vind.
    en dat is het.

dit zijn de woorden van Lars, hoe hij het zegt tegen mij. ik mocht het typen:D

gr Lars Folkertsma
    dikke tut aan Ome Kees,tante Jolanda en aan Lindy

• 28 Oktober 2010 - 18:12

Sjoerd Joke Giovanni:

Hallo Lieverd's
    Daar ben ik weer .
    Ik vind het zo leuk om jullie reisverslag te lezen , dat ik bijna niet kan wachten op het volgende ( net een mooi boek )Wat leuk al die apen en wat geweldig wat jullie daar allemaal zien .
    En wat is het toch een schatje kleine Lindy .
    Wat wil je ook met zulke lieve heit & mem.
    Tot morgen .
    liefs dikke xjes

• 28 Oktober 2010 - 18:44

Heit En Mem.:

Hoi Jolande, Kees en Lindy. Als ik deze reis verslagen allemaal zo lees gaat het zeer goed met de Fam Folkertsma. Jullie zien er stralend uit en het komt nu allemaal op zijn pootjes terecht, en de toekomst ziet er stralend uit. Ook het pootje van Silke is aan de beterende hand,het verband is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een beschermende oude T shirt mouw. Jullie zien ook veel van de cultuur van China, geniet ook hier van want dit zal wel eenmalig zijn.Verder geen nieuws alleen dat het nog steeds klo... weer is. ( P.s heb ook een berichtje naar Johan van Dixson gestuurd) Groetjes Heit en Mem en natuurlijk Silke.

• 28 Oktober 2010 - 19:09

Jurgen Andrea Elissa:

Woh, krijg helemaal kippevel bij al die mooie foto's. Misschien toch maar weer terug naar China. En wat leuk dat jullie vegetarisch eten, hebben we jullie bekeerd? Wij hebben echter maar een aanmerking op de foto's: WIJ WILLEN MEER LINDY!!!
    Geniet weer van deze fantastische periode en geef Lindy een knuffel, wat hadden wij haar graag in badje zien gaan.

Kus kus kus, Andrea, Jurgen en (nog steeds tandeloze) Elissa

• 28 Oktober 2010 - 20:01

Mem:

wat prachtige verhalen en dat het zo goed gaat met Lindy ik zit elke middag achter de computer in afwachting op een nieuw verhaal en nieuwe fotos dan beleef ik het ook een beetje mee ik kijk nu al uit naar jullie thuiskomst maar geniet eerst nog maar even van al dat moois geef Lindy maar een dikke tut van beppe en ook een voor jullie natuurlijk oant moarn xxx

• 28 Oktober 2010 - 21:27

Johan:

ik lees elke dag jullie reis verslag.alleen zet niet altijd reactie,maar ben elke dag onder de indruk van jullie lange en moooie verhalen.en foto,s. het is fijn om te weten dat jullie het daar goed naar jullie zin hebben en veel beleven.en het goed gaat tussen jullie dochter.en fijne vrijdag bijna weekeinde.doei..tot morgen.

• 28 Oktober 2010 - 21:34

Johan :

wel raar jullie zo alweer uit bed.en ik er pas in.tijd verschil!!

• 29 Oktober 2010 - 06:17

Jetty En Dick:

Wat weer een prachtig verslag, ik sluit me aan bij de woorden van Andrea: we willen meer Lindy...! Wat leuk om deze excursie te maken, super om dan ook wat van het land mee te krijgen. Lekker he...die rijst met al die heerlijke hapjes! Geniet van alles!! Kus van ons!

• 29 Oktober 2010 - 10:06

Nathalie:

Wat leuk om alles te lezen wat jullie daar meemaken en wat is Lindy een mooie meid. Jullie zijn al zo'n hecht gezin op de foto's, geweldig om te zien.

Lieve groetjes,
    Nathalie

• 29 Oktober 2010 - 12:54

Wendy:

hoi familie

ik wil jullie feliciteren met jullie dochter.
    ik ben met Niels op stap geweest en hier geslapen en toen moest ik ff jullie site kijken.
    dat hebben jullie mooi gemaakt en een mooie meisje, en naam. ik zal haar vast wel een keer zien bij de familie. (eigelijk ben ik al familie, want bauke en thea zijn mijn 2e ouders:D)

gr Wendy

• 29 Oktober 2010 - 13:17

Karel,marjan En Kids:

We volgen jullie verslagen met héél veel plezier.
    Jullie hebben een prachtige dochter, gefeliciteerd!!
    Foto's zijn erg mooi, jullie stralen met z'n drieën!